De voorbereidingen! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marijke Bergsma - WaarBenJij.nu De voorbereidingen! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Marijke Bergsma - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

04 April 2014 | Nederland, Nederland

16 april is het zover! De dag dat ik voor het eerst alleen op reis ga. De dag dat ik voor het eerst afreis naar een bestemming buiten Europa en daarnaast de dag dat ik een geweldig avontuur tegemoet ga in Nieuw Zeeland! Ik vlieg eerst naar Singapore en daar blijf ik 3 dagen bij familie van Esther. Vervolgens vlieg ik door naar Nieuw Zeeland waar ik 2,5 maand ga rondtrekken en de reis sluit ik af met 3 weken Australië.

Mensen die ooit met mij op vakantie zijn geweest weten dat het treffen van voorbereidingen niet mijn sterkste punt is. Als echte deadlinesurfer weet ik de voorbereidingen tot het laatste moment uit te stellen waardoor de laatste uren voor de vakantie behoorlijk stressvol zijn. Omdat ik gedurende een normale dag zo'n 5 dingen kwijt ben, kun je je misschien voorstellen hoe het is als ik onder tijdsdruk een tas moet inpakken. Gelukkig zijn de spullen altijd op het juiste moment weer terecht met dank aan de mensen om mij heen en kan ik met een gerust gevoel op vakantie.

Voor Nieuw Zeeland en Australië zijn toch wel wat meer voorbereidingen nodig dan een vakantie van 2 week in Europa en ik ben de afgelopen weken volop bezig geweest met de voorbereidingen. Ook deze voorbereidingen wisten voor de nodige spanningen te zorgen. En omdat voorbereidingen treffen toch wel een essentieel onderdeel is van mijn reis, wil ik die graag met jullie delen.

Voor het boeken van een vliegticket had ik allereerst een paspoort nodig. Iets wat ik nog niet had aangeschaft omdat ik altijd binnen Europa reis. Daarnaast is een paspoort totaal niet handig om mee te slepen naar discotheken en kroegen om te bewijzen dat je toch echt wel oud genoeg bent. Omdat ik halverwege april wil vertrekken, moest ik in maart zo snel mogelijk zorgen dat ik een paspoort wist te regelen. De vliegtickets werden namelijk steeds duurder.

Vol goede moed ging ik op een woensdag naar het gemeentehuis in Oosterwolde, maar toen ik mijn nummertje ging trekken kwam ik tot de conclusie dat ik helemaal geen pasfoto bij me had. De volgende dag wilde ik voor een nieuwe poging heengaan, maar gelukkig wees mijn moeder me erop dat het de komende twee dagen niet mogelijk was om een paspoort aan te vragen. Maandag stond ik dan eindelijk met pasfoto en id-bewijs voor de balie van het gemeentehuis. Nu kon er niets meer misgaan zou je denken, jawel! Ik stond nog in Groningen ingeschreven en moest dus in Groningen mijn paspoort aanvragen. De volgende dag kon ik in Groningen mijn paspoort aanvragen en nadat ik eerst op de verkeerde locatie stond, wist ik om 5 voor 11 (net voor sluitingstijd) het gebouw binnen te stormen en mijn paspoort met succes aan te vragen. Een week later had ik het paspoort in mijn bezit en daarna heb ik mijn vliegtickets zonder problemen besteld.

Ook was het een tegenvaller dat de Rabobank mij geen creditcard wil verstrekken. Ik ontvang geen studiefinanciering en in dat geval moest ik €1000 per maand verdienen wat ik natuurlijk lang niet red met mijn taxiwerkzaamheden. Gelukkig wees een andere medewerker mij erop dat er prepaidcreditcards bestaan. Probleem opgelost!!

Andere dingen in mijn voorbereiding gingen juist heel goed. Het shoppen van schoenen, kleding en andere praktische zaken (denk aan reisverzekering ed.) voor mijn reis bijvoorbeeld. Omdat shoppen een goed ontwikkelde competentie van mij is, leverde dit totaal geen problemen op. Het regelen van de backpacktas was een enorme meevaller. Dankzij Ellen heb ik een backpacktas te leen van haar zus Annet. Dankjewel Ellen en Annet!

Inmiddels heb ik het visum van Australië al toegekend gekregen, maar het Working Holiday Visum voor Nieuw Zeeland is nog in behandeling. Ik ga er vanuit dat dit visum binnen een aantal werkdagen afgehandeld is, wat meestal wel het geval is volgens de Nieuw Zeeland experts. Dit visum heb ik nodig omdat ik af en toe wil werken in Nieuw Zeeland om het bedrag op mijn bankrekening een beetje op peil te houden. Daarnaast doe ik door deze werkzaamheden ook weer wat nieuwe contacten op, wat ook erg mooi meegenomen is.

Omdat ik mijn reis zorgeloos wil beginnen en volop wil genieten van het land, heb ik een startpakket geboekt waarbij ik hulp krijg bij essentiële dingen die ik moet regelen bij binnenkomst. Daarnaast zijn mijn eerste overnachtingen inbegrepen in dit pakket, waardoor deze last ook van mijn schouders valt. Hierdoor kan ik mij volledig richten op het hoofddoel van mijn reis: Het ontdekken en vooral heel erg veel genieten van Nieuw Zeeland! Maar nu eerst ga ik weer lekker verder met de voorbereidingen van mijn reis!

  • 04 April 2014 - 17:33

    Ellen:

    Heel veel succes met de rest van de voorbereidingen!
    Xx

  • 04 April 2014 - 17:47

    Marijke Bergsma:

    Dankjewel!:) gaat vast allemaal goedkomen!

  • 04 April 2014 - 18:12

    Debby:

    Lieve Marijke.... Ik wens je heel veel plezier en succes.... vind t ongelofelijk stoer van jou.... leuk zo deze pagina om jou beetje te volgen. ... Lieve groet Debby

  • 04 April 2014 - 19:21

    Fredie&Ruud:

    He Meissie! Goed om te horen dat je al zover op weg bent met de voorbereidingen. Alvast een hele fijne reis gewenst! xx

  • 04 April 2014 - 20:46

    Esther Lefort:

    Heel wat al gedaan Marijke!

  • 04 April 2014 - 20:55

    Andries Van Dijk:

    Zo.goed bezig Marijke.er is al veel geregeld. Het komt allemaal goed. En je gaar ervan geniet.gr Andries

  • 04 April 2014 - 23:56

    Marijke :

    Dankjewel voor jullie leuke reacties!

  • 05 April 2014 - 19:14

    Klaas Leenman:

    Beste Marijke,

    Fantastisch dat het nu bijna zover is. Ik weet zeker dat je ervan zult genieten. Het zijn fantastische bestemmingen en ik ga zeker je blog volgen. Heel fijne reis en veel avontuurlijke dingen gewenst. Alle goeds, Klaas

  • 05 April 2014 - 19:35

    Lammert:

    Hoi Marijke,

    Leuk dat je ons op de hoogte houdt;
    ik ga je dit weekend een aantal tips sturen. Ik wens je alvast alle succes met de voorbereidingen.


    Fijn weekeinde

    Lammert

  • 14 April 2014 - 16:54

    Joke Wijnmaalen:

    Nou Marijke, gisteren stonden we nog naast elkaar te zingen, woensdag ga je al weg. Ik wens je nogmaals een hele leuke en voorspoedige reis toe en we gaan je zeker volgen!
    Hartelijke groet van Joke (alt Sjamasj).

  • 14 April 2014 - 17:40

    Gerry:

    Hallo Marijke,
    Wens een goede reis en een fijne tijd toe. Groetjes, Gerry

  • 14 April 2014 - 18:02

    Marijke:

    Dankjewel! Leuk dat jullie me volgen en succes met zingen:) Tot over 3,5 maand!
    Groetjes Marijke

  • 14 April 2014 - 20:11

    André En Coby:

    Dag Marijke,
    Wij wensen jou een fantastische reis toe en je komt vast met een hele dikke rugzak met ervaringen over 3,5 maand weer terug in Nederland en bij Sjamasj!
    En wij gaan zeker weten jou volgen LEUK!
    Hartelijke groet van André en Coby

  • 14 April 2014 - 21:16

    Hennie Terpstra:


    Hallo Marijke

    Nogmaals een heel fijne reis en ik zal je toch een ietsiepietsie missen tussen Joke en mij.

    Geniet maar van al het LEUKS en MOOIS wat je daar allemaal mee maakt.

    Groetjes Hennie

  • 15 April 2014 - 16:32

    Rianne Huizinga-Brinks:

    Heel veel plezier en een goede reis!

  • 16 April 2014 - 07:51

    Klaas Leenman:

    Hoi Marijke,

    Vandaag begint het grote avontuur. Geniet van al het moois en het onbekende.
    Heel fijne reis!

    Groeten,
    Klaas

  • 16 April 2014 - 11:01

    Marijke:

    Dankjewel! Ik zit in de auto naar Schiphol! Tot over 3,5 maand:) groetjes!

  • 17 April 2014 - 10:59

    Willem En Aukje Hoekstra:

    Marijke: veel plezier op je reis; het gaat een prachtig avontuur worden!
    Groetjes van Willem en Aukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijke

Actief sinds 02 April 2014
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 8696

Voorgaande reizen:

16 April 2014 - 31 Juli 2014

Singapore, Nieuw Zeeland en Australië

Landen bezocht: